• Pon - Pt. 10:00 - 21:00
  • ul. Krzywińska 14/ u2, Warszawa

Blog

Aktywność w ciąży

Jeśli jesteście zdrowe i Wasza ciąża nie jest zagrożona, a lekarz nie widzi przeciwwskazań, możecie kontynuować swoją aktywność fizyczną, która dodatkowo przygotuje Wasz organizm do porodu. Regularne podejmowanie odpowiednio dobranej aktywności fizycznej w ciąży ma istotne znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży, porodu oraz połogu. Ruch stosowany w ciąży pozytywnie wpływa na poprawę wydolności układu krążeniowo- oddechowego, mięśniowo- szkieletowego i trawiennego. Aktywność fizyczna skutecznie zmniejsza częstotliwość występowania dolegliwości charakterystycznych dla okresu ciąży. 

Musimy pamiętać aby zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania wysiłku fizycznego w ciąży , ponieważ krew z jamy brzusznej w tym i macicy przemieszcza się do pracujących mięśni i skóry (ryzyko niedotlenienia płodu). W trakcie ćwiczeń fizycznych może nastąpić zwiększenie ciepłoty ciała. Przypuszczalnie wzrost temperatury ciała powyżej 39 stopni może spowodować uszkodzenie płodu. Zbyt intensywny wysiłek może spowodować przedwczesny poród poprzez pobudzenie do skurczów mięśni gładkich macicy. Ciąża to także czas kiedy Wasze ciało przechodzi wiele zmian dlatego ważne jest, aby wybrać ćwiczenia, które je uwzględniają. Odpowiednio dobrane ćwiczenia maja duży wpływ na stawy, gdyż poziom hormonów wytwarzanych w ciąży powoduje, że nie maja odpowiedniego wsparcia i są bardziej podatne na urazy ze względu na rozluźnienie więzadeł. Kolejna zmiana to przeniesienie środka ciężkości na obręb macicy i dolnej części pleców. Ponieważ jesteście mniej stabilne i bardziej narażone na utratę równowagi, jest większe ryzyko upadku. 

Nie pozwalajcie sobie na trening w czasie ciąży, jeśli macie takie dolegliwości jak :

- nasilające się zmęczenie, duszność, zawroty głowy, osłabienie

- krwawienie z dróg rodnych, 

- wyciek płyny owodniowego,

- ból głowy,

- ból brzucha, zwłaszcza w okolicy krzyżowej lub łonowej, bóle obręczy miedniczej, bolesne skurcze macicy,

- ból w klatce piersiowej,

- nadciśnienie tętnicze,

- cukrzyca,

- niedokrwistość ciężarnych dużego stopnia, 

- infekcje, przeziębienie, gorączka,

- wcześniejsze porody przedwczesne,

- choroby serca i płuc matki,

- łożysko przodujące. 

Zalecane formy aktywności fizycznej w ciąży :

- spacery, nordic walking,

- pływanie,

- aqua aerobic,

- gimnastyka dla kobiet ciężarnych,

- jazda na rowerze stacjonarnym.

 

Niektóre opinie

Moich Pacjentów

Zapoznaj się z tym co piszą o mnie moi pacjenci w sieci lub serwisach społecznościowych!

fizjoterapia Warszawa Targówek Marta Sasin

Marta Sasin (Wenta)

Kilka słów o mnie

Licencjonowana Fizjoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem (AWF w Warszawie, Wojskowy Instytut Medyczny przy ulicy Szaserów, Centrum Kompleksowej Rehabilitacji - Konstancin).

Wiem, że kluczem do udanej terapii jest zrozumienie potrzeb Pacjenta i jego motywacja. Indywidualność w podejściu i empatia w kontakcie z Pacjentem pozwalają mi te potrzeby zrozumieć.

A motywacja? Ja ją mam! a Ty?  Skoro już tu jesteś i to czytasz, to pierwszy krok za Tobą :).

  Uwierz mi, zabiegi fizjoterapeutyczne to impuls do zmian na lepsze.